LA MULȚI ANI, Natalia Gliga, artista care și la 76 de ani se întrece cu timpul!
Pentru că pe 19 septembrie a fost ziua de naștere a îndrăgitei artiste Natalia Gliga, site-ul ,,viselenuautermenlimita.ro,, îi urează un sincer și călduros „La mulți ani, sănătoși și fericiți și îi dedică un reportaj, artistei care și la 76 de ani se întrece cu timpul. Natalia Gliga este singura elevă a Mariei Tănase în viață. O doamnă a cântecului cântecului popular românesc, care nu a avut niciodată nevoie de aplauze false, o interpretă de folclor autentic de o mare sensibilitate, care și-a pus amprenta artistică asupra unei epoci.
Natalia Gliga a fost descoperită de prima donna Operei Naționale, Iolanda Mărculescu
Îndrăgita solistă de muzică populară Natalia Gliga s-a născută în județul Mureș, în comuna Gurghiu satul Cașva, în vremea când Ardealul de Nord era în administraţia maghiară, în 19 septembrie 1940, din părinții Laura și Petru. Tatăl său era de profesie tâmplar și proprietar de atelier de mobile și a lucrat o perioadă îndelungată și ca recuziter la Teatrul de Revistă ,,Constantin Tănase,, din București. Talentul muzical i-a fost descoperit în 1954, de corifeii muzicii clasice a acelor vremuri, soprana Iolanda Mărculescu şi cântăreţul de operă Mircea Buciu, sosiți într-un spectacol în Reghin. Pe vremea aceea eleva Natalia, era membră în orchestra înfiinţată de avocatul Gheorghe Enăchescu și juca la Palatul Cultural, un rol în ,,Casa cu trei fete,, , operetă în 3 acte de Fraz Schubert. La recomandarea Iolandei Mărculescu, prima donna Operei Naționale, din clasa a IX-a, Natalia, a plecat la Bucureşti, unde şi-a continuat studiile, la Liceul nr.12, concomitent cu pregătirea muzicală pe care şi-a însuşit-o la Şcoala Medie de Muzică nr.1, sub stricta supraveghere a unor profesori de renume precum: Maria Tănase, Mia Barbu, Filaret Barbu şi Viorel Cozma, profesori care au învăţat-o cum să dea glasului ei nuanţare şi frazare.
În 9 iulie 1959 solista a terminat cursurile Școlii de Muzică, cu media 9,60 obținând titlul de solistă de muzică populară la secțiunea canto-popular. Debutul artistic a fost în Orchestra Populară ,,Miorița,, din Brașov, care aparținea de Filarmonica ,,Gheroghe Dima,, unde a fost colegă cu Ilarion Ionescu Galați (violonist și dirijor român, dirijor și director onorific al Filarmonicii din Ploiești.) Și-a continuat cariera în cadrul ansamblului ,,Doina Braşovului” unde a continuat să aibă parte de noi și noi succese. O carieră de excepţie de 34 de ani în slujba muzicii populare încununată cu lauri. A cântat de-a lungul carierei sale în multe turnee, în compania unor artiști ca Benone Sinulescu, Irina Loghin, Rodica Bujor, Dan Moisescu, Emil Gavriş, Alexandru Grozuţă, Ioan Radu, Ileana Constantinescu, Alexandru Lăzărescu, Elena Sărăroiu, Ion Dolănescu, Maria Ciobanu, Ion Cristoreanu, Maria Dragomiroiu, Felician Fărcaşu, Maria Văduva etc. Puţină lume ştie însă că Natalia Gliga, împreună cu solistul Ion Luican au format primul duet muzical din istoria folclorului autentic românesc, înainte de apariţia lui Ion Dolănescu şi Irina Loghin.
Fiecare dintre noi are un destin şi cred că până la urmă, fiecare se adaptează idealului pentru care a fost creat
Natalia Gliga s-a reîntors la Reghin definitiv, în 1990 împreună cu soțul ei, pentru a-şi îngriji părinţii bolnavi, Laura și Petru, care azi nu mai sunt printre noi. Chiar dacă a lăsat marile scene ale țării și s-a stabilit în ,,orașul viorilor,, la Reghin, departe de ochii indiscreți ai presei și de microscopul opiniei publice, solista a intrat pentru totdeauna în patrimoniul de simţire românească al neamului nostru, datorită determinării cu care a reuşit să îşi atingă aspiraţiile. Reţeta succesului ei ar putea fi o lecţie de viaţă pentru fiecare dintre noi. Natalia Gliga are 7 albume imprimate, un repertoriu de peste 300 de piese cântate în 12 limbi, turnee în toată România şi în ţări precum: Franţa, Germania, Austria, Bulgaria, Elveţia şi Republica Moldova, plus zeci de interviuri radiofonice şi apariţii TV. ,,Toată viaţa am avut norocul de a întâlni omul potrivit la locul potrivit, altfel nu cred că aş fi ajuns o secundă unde sunt. Eu iubesc Reghinul şi nu pot să rezist fără România… fiecare dintre noi are un destin şi cred că până la urmă, fiecare se adaptează idealului pentru care a fost creat” explică Natalia Gliga. Chiar dacă este singura elevă a Mariei Tănase în viaţă, singura solistă de muzică populară pentru care Gheorghe Zamfir a compus o sinfonie, după piesa acesteia “Struguraş cu boabe multe,, și în ciuda faptului că a cântat la o nenumărate dineuri de gradul 0, pentru o mulțime de șefi de state, invitată de fostul preşedintele, Nicolae Ceauşescu, Natalia Gliga a rămas o femeie modestă, obiectivă, cu maniere excelente, care nu şi-a murdărit niciodată blazonul de artist.
În 1985, Natalia Gliga, și-a unit destinul cu Dumitru Vasi Șoimoșan
Mariajul avea să-l cunoască la maturitate, pe când avea deja peste 40 de ani, și când a mai dat o șansă iubirii alături de Dumitru Vasi Șoimoșan, istoric, scriitor, publicist și deținătorul celei mai mari colecții de bancuri din lume, ajunsă în aceste moment la impresionanta cifră de peste 80.000, culese în aproape cinci decenii de viață din toată lumea. Bancurile, momentan sunt în formă de manuscris și soțul cântăreței intenționează să le publice într-o Antologie a Umorului Universal, structurată pe 40 de capitole. Natalia Gliga l-a cunoscut pe controversatul istoric după ce realizase ,,Dicționarul monumentelor funerare ale oamenilor de seamă din România,, proiectat în șase volume. O lucrare confiscată de organele de Securitate și care nu i-a mai fost restituită autorului niciodată. Actorul de comedie Dem Rădulescu i-a făcut cunoștință istoricului cu interpreta Natalia Gliga, și se pare că a fost inspirat. Nunta au făcut-o la Brașov, a fost o iubire matură și asumată care a însemnat, înainte de toate, alegere, apreciere și respect. Au trăit o poveste de iubire care a învins boli, perioade tulburi și prejudecăți iar pentru bucuria cu care își trăiesc viața în doi și azi după mai bine de 30 de ani de căsnicie, Natalia și Vasi, pot da multora lecții de viață. Chiar dacă din mariajul lor nu a rezultat nici un urmaș, artista a botezat de-a lungul anilor o mulțime de copii. Ultimul prunc botezat fiind în 27 septembrie 2014, când Natalia Gliga, a creștinat-o pe Ziana Maria, fiica jurnalistului Robert Matei, la Biserica cu hramul ,,Înălțarea Domnului,, din municipiu.
În 2013 a cântat pentru Alteța Sa Regală Prinţul Dimitrie Sturdza
Pe data de 30 septembrie 2005 Natalia Gliga, a primit din partea Ministerului Culturii Și Cultelor, Direcția Județeană Pentru Cultură Culte și Patrimoniu Cultural Național Mureș, o ,,Diplomă de Excelență,, – pentru contribuția adusă, la punerea în valoare a moștenirii culturale tradiționale de pe Valea Superioară a Mureșului, pentru promovarea cântecului popular românesc. Tot pe data de 30 septembrie 2005 în cadrul spectacolului folcloric omagial “Natalia Gliga – 50 de ani de activitate în slujba păstrării patrimoniului de cântec popular românesc”, desfășurat la Casa de Cultură a Tineretului ,,George Enescu”, Centrul Județean Pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Mureș și Primăria Reghin prin intermediul Comisiei de Învățământ, Cultură și Culte i-au acordat artistei câte o ,,Diplomă de Onoare,, pentru întreaga carieră. În anul 2010, la prima gală a televiziunii locale DAReghin TV, prezentată de moderatorii Marius Portik și Emeșe Ardelean, Natalia Gliga uimea Reghinul cu primul său recital transmis în direct din orașul în care a absolvit primele VII clase. Natalia a fost una dintre cele 46 de personalități premiate din cadrul galei, fiind distinsă cu o ,,Diplomă de Gratitudine,, pentru întreaga activitate artistică la secțiunea ,,Divertisment,,. În data de 6 mai 2013 a cântat acapela, în cadrul lansării de carte ,,Gospodari și Oameni de Onoare din județul Mureș,, într-un cerc restrâns de personalități, eveniment la care invitatul de onoare a fost însuşi Alteţa Sa Regală, Prinţul Dimitrie Sturdza.
„Struguraş cu boabe multe”, ,,Bate vântul florile” şi ,,Uliţa-i lungă şi largă”, rămân cele mai plagiate piese ale artistei
Și chiar dacă promotorii folclorului de azi au cam uitat să o răsplătească pe măsura talentului şi a dăruirii care a avut-o pentru scenă, pe Natalia Gliga, anii au trecut, dar ea a rămas neschimbată. Este aceiași femeie plină de umor care nu cunoaște răutatea și invidia în ciuda faptului că o parte din piesele sale sunt plagiate cu nerușinare. În 2013 artista declara pentru revista ,,Reghinul Nostru,, că nu îi plac oamenii egoişti şi avari. ,,Nu îmi plac oamenii care vor drepturi fără responsabilităţi şi, din păcate tot mai puţini înţeleg că „Om mare te numesti, când pentru semeni te străduieşti”. Mă deranjează că piesele mele: „Struguraş cu boabe multe”, ,,Bate vântul florile” şi ,,Uliţa-i lungă şi largă”, sunt plagiate de o serie de aşa zişi solişti, care nu mi-au cerut acordul niciodată de a interpreta piesele mele şi totuşi se postează pe you tube şi apar pe diferite posturi TV. Nu am dat pe nimeni în judecată, dar nu mi se pare corect din niciun punct de vedere, sunt piesele mele care au apărut în 1979 pe un disc înregistrat de Casa de Discuri «Electrecord». Mi-am pus sufletul şi mintea la contribuţie ca să compun aceste piese şi cred că ar fi fost normal să fiu măcar întrebată, înainte să fie preluate şi însuşite de către alţi interpreţi”.